9 września ruszyła ogólnopolska kampania informacyjno- edukacyjna „Jesień bez infekcji”, która ma promować szczepienia ochronne przeciwko chorobom infekcyjnym nasilającym się w tym sezonie, tj. np. Covid-19, pneumokoki, grypa czy krztusiec. Szczególnym celem kampanii są kobiety w ciąży, seniorzy, pracodawcy i pracownicy.
W sezonie 2024/2025 grypa dotknęła ponad 2 mln osób, a liczba szczepień spadła o 7%. Krztusiec zanotował gwałtowny wzrost – 32 tys. przypadków, 35 razy więcej niż rok wcześniej. Zwiększyła się też liczba zachorowań na inwazyjne choroby pneumokokowe (+20%) i RSV (+20 tys. przypadków r/r w styczniu i lutym).
Wraz z wiekiem osłabia się układ odpornościowy, co zwiększa podatność na infekcje i ich powikłania. Seniorzy, często zmagający się z chorobami przewlekłymi (np. cukrzycą, nadciśnieniem, chorobami serca czy płuc), są szczególnie narażeni.
Szczepienia pomagają chronić zdrowie, zmniejszają ryzyko ciężkiego przebiegu chorób i poprawiają jakość życia. W Polsce dostępne są bezpłatne lub refundowane szczepienia dla osób starszych.
Zaszczepiona kobieta w ciąży chroni nie tylko siebie przed groźnymi infekcjami, ale też przekazuje dziecku przeciwciała, które wspierają jego odporność tuż po narodzinach – zanim będzie mogło samo przyjąć szczepionkę.
Szczepienie pracowników ogranicza ryzyko rozprzestrzeniania się chorób w miejscu pracy, zmniejsza liczbę zwolnień i chroni zdrowie całego zespołu. To zysk zarówno dla firmy, jak i dla jej pracowników.
Najistotniejsze w tym wszystkim, co też jest wspomniane w akcji, jest nabranie większej świadomości w podejmowaniu decyzji zdrowotnych. Dbając o swoje zdrowie, troszczymy się też o swoich bliskich.






