Carrefour, jedna z największych sieci handlowych w Polsce, szykuje się do sprzedaży swoich aktywów nad Wisłą. Francuski gigant, obecny w kraju od 1997 roku, prowadzi dziś blisko 800 sklepów w różnych formatach i jeśli plany się zrealizują, będzie to jedno z największych przetasowań na polskim rynku handlu detalicznego od lat.
Jak informuje francuski portal La Lettre, Grupa Carrefour rozpoczęła proces sprzedaży polskiego oddziału. Zarządzana przez Alexandre’a Bomparda spółka uruchomiła za pośrednictwem banku JP Morgan tzw. data room, czyli wirtualny pokój danych, w którym potencjalni inwestorzy mogą zapoznać się z dokumentacją finansową sieci. To kluczowy krok poprzedzający sprzedaż aktywów. Mowa o niemal 800 sklepach i około 40 centrach handlowych w całej Polsce.
Carrefour działa w Polsce od blisko trzech dekad. W portfolio sieci znajdują się hipermarkety, supermarkety, sklepy dyskontowo-hurtowe, osiedlowe, specjalistyczne, a także platforma internetowa. Mimo silnej pozycji na rynku od kilku lat regularnie pojawiały się spekulacje o możliwym wycofaniu się francuskiego giganta z Polski. Do tej pory doniesienia te nie znajdowały potwierdzenia, choć faktycznie prowadzone były rozmowy dotyczące sprzedaży części aktywów.
Zdaniem dziennikarza ekonomicznego Grzegorza Szafrańca decyzja nie jest zaskoczeniem. „Planowali to już od ładnych paru lat. Przygotowywali wycenę, szukali partnerów, którzy potem mogliby przejąć. Trzy lata temu szacowali, że polski oddział jest wart jakieś 242 miliony euro. Teraz porządkują swoje portfolio” – mówił ekspert w rozmowie z telewizją wPolsce24. Dodał, że Carrefour stara się skupić na rynkach Europy Zachodniej, a wcześniej zrobił porządek na Bliskim Wschodzie i w Chinach.
Najczęściej wymienianymi kandydatami do przejęcia Carrefoura w Polsce są inne sieci handlowe oraz fundusze inwestycyjne. Wśród potencjalnych nabywców wymienia się Dino, które w ostatnich latach notowało dynamiczny rozwój, choć zdaniem ekspertów polska sieć przechodzi obecnie trudniejszy okres i mogłaby mieć problem z udźwignięciem tak dużej transakcji. Gotowość do przejęcia części aktywów Carrefoura sygnalizowała także Biedronka, która nie ukrywa zainteresowania ekspansją w Polsce.
Carrefour Polska pytany o przyszłość odpowiada ostrożnie. W przesłanym do mediów komunikacie spółka podkreśla, że na półmetku realizacji swojego planu strategicznego Carrefour 2026 i w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe rozpoczęła analizę swojego portfela biznesowego, obejmującą wszystkie obszary działalności i modele organizacyjne. Przedstawiciele sieci dodają jednocześnie, że w związku z trwającym procesem wstrzymują się od komentowania plotek rynkowych.
Na razie sklepy działają bez zmian, a klienci nie odczuwają efektów potencjalnej transakcji. W przypadku sprzedaży aktywów polski rynek handlu detalicznego czeka jednak poważne przetasowanie, a przyszłość niemal 800 sklepów Carrefoura zależeć będzie od decyzji inwestorów.






