Dziesięciu wykonawców złożyło oferty w przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10. Każda z nich przekracza jednak budżet zaplanowany przez zamawiającego. Najtańszą propozycję – 139,98 mln zł – przedstawiła firma Rubau.
Zamawiający, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zamierzał przeznaczyć na inwestycję 130,1 mln zł. Tymczasem najtańsza z ofert przewyższa tę kwotę o prawie 10 mln zł. Najdroższa sięga aż 227,24 mln zł. W ramach inwestycji powstać ma nowy odcinek drogi krajowej nr 10 o długości ok. 8 kilometrów – częściowo w granicach administracyjnych Szczecina, a częściowo poza obszarem miejskim. Obwodnica Mierzyna ma odciążyć centrum miejscowości, poprawić bezpieczeństwo i usprawnić ruch w kierunku granicy z Niemcami.
Oto pełna lista oferentów i zaproponowane przez nich ceny:
-
Rubau – 139,98 mln zł
-
Budimex – 153,4 mln zł
-
Porr – 165,76 mln zł
-
Strabag – 168,35 mln zł
-
Terlan – 168,77 mln zł
-
Mostostal Warszawa – 176,74 mln zł
-
Konsorcjum z Roverpol – 179,1 mln zł
-
Eurovia Polska – 182,55 mln zł
-
NDI Energy – 189,55 mln zł
-
Konsorcjum z PRD Nowogard – 227,24 mln zł
Zamawiający teraz oceni oferty. Pod uwagę brane będą m.in. cena, termin realizacji oraz jakość proponowanych rozwiązań. Decyzja o ewentualnym zwiększeniu budżetu lub unieważnieniu postępowania jeszcze nie zapadła.
Wspólna inwestycja GDDKiA i samorządu
Nowa droga o długości 4,64 km w połowie będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta. W związku z tym inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W 2022 r. podpisano porozumienie dotyczące prac przygotowawczych, na podstawie których został przygotowany projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa w ubiegłym roku, co pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Na początku tego roku zostało podpisane z Miastem Szczecin porozumienie obejmujące etap robót budowlanych. Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie. W marcu tego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID zarówno na odcinki GDDKiA, jak i te miejskie. Tym samym ostatecznie zatwierdzono rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości.
Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do ekspresowej obwodnicy Szczecina.
Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 m, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym, do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po ok. 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu ok. 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment również odpowiada GDDKiA.






